I. Żłobki i kluby dziecięce – podstawy prawne
1.1. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U.
z 2017 r. poz. 1875)
1.2. Ustawa z dn. 7 lipca 2017r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemem wsparcia rodzin (Dz.U. 2017 poz. 1428)
1.3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 925)
1.4. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2017 r. poz. 2379)
1.5. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r.
w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku, klubie dziecięcym, dziennego opiekuna oraz wolontariusza (Dz. U. Nr 69, poz. 367)
1.6. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U.
z 2016, Nr 173, poz. 1807 z póżn)
1.7. Ustawa z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(Dz. U. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.)
1.8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1456).
1.10. Uchwała Nr XI/94/11 Rady Miejskiej w Siechnicach z dnia 29 września 2011 r.
w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami.
II. Żłobki i kluby dziecięce – informacje podstawowe
2.1. Żłobki i kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne;
- osoby fizyczne;
- osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
2.2. Możliwości sprawowania opieki nad dziećmi uzależnione są od wieku dzieci:
- w żłobku od ukończenia 20 tygodnia życia do 10 godzin dziennie;
- w klubie dziecięcym powyżej 1 roku życia do 10 godzin dziennie, przy czym liczba miejsc nie może być większa niż 30.
2.3. Zadania żłobka i klubu dziecięcego:
- zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;
- zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
- prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.
2.4. Pracownicy żłobka i klubu dziecięcego muszą posiadać wymagane kwalifikacje, tj.: odpowiednie wykształcenie, doświadczenie w pracy z dziećmi do lat 3, zaświadczenie o niekaralności, nie mogą figurować w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, muszą odbyć szkolenie z udzielania dziecku pierwszej pomocy.
2.5. Skład personelu żłobka i klubu dziecięcego musi być zgodny z liczba dzieci uczęszczających do placówki.
2.6. Żłobek i klub dziecięcy działają na podstawie statutu.
2.7. W żłobku i klubie dziecięcym może zostać utworzona rada rodziców, która uchwala regulamin swojej działalności.
III. Rejestr żłobków i klubów dziecięcych
(wpis placówki do rejestru, dokonanie zmian we wpisie, wykreślenie placówki)
3.1. Prowadzenie żłobków lub klubu dziecięcego wymaga wpisu do rejestru żłobków
i klubów dziecięcych przy użyciu systemu teleinformatycznego.
3.2. Rejestr żłobków i klubów dziecięcych funkcjonujących na terenie Gminy Siechnice prowadzi Burmistrz Siechnic. Rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Siechnice.
3.3. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 od dnia 1 stycznia 2018 r. wprowadza wyłącznie system elektronicznyw zakresie przesyłania wniosków o wpis, zmianę danych i wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych oraz w zakresie składania sporządzania i przekazywania gminie obowiązkowych sprawozdań z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3. W celu uzyskania dostępu do systemu teleinformatycznego i jego dalszej obsługi należy podjąć następujące działania:
- założyć profil zaufany lub podpis elektroniczny; informacje dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany;
- założyć nie później niż do końca stycznia 2018 r. konto na Platformie Informacyjno-Usługowej Emp@tia, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: https://www.mpips.gov.pl/;
3.4. W rejestrze żłobków odnotowywane są szczegółowe informacje dotyczące żłobka
i klubu dziecięcego, wszelkie zmiany dotyczące placówki, których prawdziwość
i zgodność ze stanem faktycznym oraz czy podmiot wywiązuje się z obowiązku sporządzania i przekazywania gminie sprawozdań z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3, będą sprawdzane w ramach czynności nadzorczych przez osoby upoważnione przez Burmistrza Siechnic (pracowników Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Siechnicach).
3.5. Procedura rejestracji żłobka lub klubu dziecięcego (wniosek elektroniczny o wpis placówki do rejestru) odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego, poprzez platformę elektroniczną PIU Emp@tia (Rejestr Żłobków).
- W przypadku rejestracji żłobka i klubu dziecięcego konieczne jest posiadanie: numeru lub indeksu identyfikującego podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzającym status podmiotu; numeru NIP i REGON, decyzji potwierdzającej spełnianie wymagań przeciwpożarowych (decyzja komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej), decyzji potwierdzającej spełnienie wymagań sanitarno-lokalowych (w przypadku żłobków - decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego; w przypadku klubu dziecięcego - pozytywnej opinii burmistrza określająca w szczególności maksymalną liczbę miejsc); zaświadczenia o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie; oświadczenia do posiadania tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy; w przypadku osoby fizycznej – nr PESEL, informacji o godzinach pracy placówki, adresie poczty elektronicznej i nr telefonu do placówki; informację czy placówka jest dostosowana do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki; wysokość opłat w placówce; oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis do rejestru.
- Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych pobierana jest
w wysokości 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę zgodnie
z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1456). Opłaty należy dokonać w kasie Gminy Siechnice lub na rachunek bankowy Gminy Siechnice w tytule opłaty wskazując: wpis do rejestru żłobka i klubów dziecięcych.
- Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Burmistrz Siechnic wydaje zaświadczenie o zarejestrowaniu podmiotu.
3.6. Procedura dokonania zmian we wpisie żłobka lub klubu dziecięcego do rejestru (wniosek elektroniczny o dokonanie zmian we wpisie do rejestru) odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego, poprzez platformę elektroniczną PIU Emp@tia (Rejestr Żłobków).
- Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub dokumentach, które zobowiązany był przedłożyć przy składaniu wniosku o wpis do rejestru - w terminie 14 dni od zaistnienia zmian.
- Po otrzymaniu informacji organ prowadzący rejestr dokonuje zmian w rejestrze oraz wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie, uwzględniające te zmiany.
- Dokonanie zmian w rejestrze jest zwolnione z opłaty.
3.7. Procedura wykreślenia żłobka lub klubu dziecięcego z rejestru (wniosek elektroniczny o wykreślenie placówki z rejestru), odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego, poprzez platformę elektroniczną PIU Emp@tia (Rejestr Żłobków).
- Wykreślenie z rejestru następuje wskutek złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie, nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego, przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach, informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
- Organ prowadzący rejestr dokonuje zmian w rejestrze oraz wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie o wykreśleniu placówki z rejestru.
- Dokonanie wykreślenia z rejestru jest zwolnione z opłaty.
IV. Wykaz żłobków i klubów dziecięcych w Gminie Siechnice
Z aktualnym wykazem żłobków i klubów dziecięcych w Gminie Siechnice można zapoznać się:
- w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Siechnicach tutaj ...
- w Portalu Informacyjno-Usługowym Emp@tia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społęcznej http://empatia.mpips.gov.pl/dla-swiadczeniobiorcow/rodzina/d3/rejestr-zlobkow-i-klubow
V. Samorządowy Żłobek w Siechnicach
Samorządowy Żłobek w Siechnicach
Ul. Adama Mickiewicza 16
55-011 Siechnice
Strona internetowa: www.zlobeksiechnice.pl
E-mail: mwojciechowska@zlobek.um
VI. Wykaz dziennych opiekunów w Gminie Siechnice
Z aktualnym wykazem dziennych opiekunów można zapoznać się w Portalu Informacyjno-Usługowym Emp@tia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:
https://empatia.mpips.gov.pl/dla-swiadczeniobiorcow/rodzina/d3/wykaz-dziennych-opiekunow